Saturday, May 9, 2020

Nädal 14 - IT turvarisk - pettused

    IT turvariskidest on mulle silma jäänud kõige rohkem just pettused. Siin pean silmas nii väiksemaid pettusi, näiteks kus keegi müüb olematut asja või suuremate summade välja petmisega kergeusklikelt inimestelt või isegi firmadelt.
    Tänapäeval on interneti kasutajaskond väga suur ning suur osa inimeste tegevusest on sinna kolinud, kaasa arvatud teenuste ning esemete müük. Kuna kasutajaskond on väga suur, siis on näiteks Facebooki ostu-müügi grupid oma liikmete arvult väga suured ning see on hea platvorm, kus jõuda väga paljude inimesteni. Samas on sellistel palju liikmelistel platvormidel petta soovivatel seda lihtsam leida kergeusklikke inimesi, kellelt raha välja petta. Väga levinud on ettemaksu küsimine kauba eest, mida müüjal tegelikult ei ole või teenuse eest, mida kunagi osutama ei tulda.
    Mida saaks selliste pettuste ära hoidmiseks teha? "Mitnicki valemi" järgi võiksid selliste pettuste ära hoidmiseks olla järgmised lahendused:
Tehnoloogia - Siin tuleks kasuks tehnoloogia, mida kasutavad palju ostu-müügi portaalid. Nimelt ostu-müügi portaal, kui vahendaja, hoiab makstavat summat enda käes nii kaua kuni saaja on oma kauba kätte saanud. Seda on samuti võimalik kontrollida posti- või kullerteenuse kaudu, kas kaup on üldse teele pandud ning kas saaja on kauba kätte saanud. Kui suuremad ning populaarsemad ostu-müügi portaalid ning grupid kasutaksid sellist lahendust, oleks pettuste arv oluliselt väiksem.
Koolitus - Tänapäeval on inimesed üpris teadlikud riskidest, mis kaasnevad internetist ostmisega. Kuid siiski tuleks teha rohkem teavitustööd, et inimesed oskaksid riske paremini hinnata. Samuti kui inimesed teaksid paremini, milliseid lahendusi arenenud müügiportaalid kasutavad, oleks pettuste arv väiksem, kui rohkem inimesi neid kasutaks.
Reeglid - Selle kohalt võikski minu arvates olla rakendustel ning portaalidel kindlad reeglid mida järgida, et ta tohiks üldse tegutseda. Näiteks olekski üks reegel see, et müüja ei saa enne raha, kui ostja on kauba kätte saanud või kui teenus on osutatud. Samuti sunniks see portaalide omanikke selliseid tehnoloogiaid kasutama ning mida rohkem seda kasutataks, seda suurem on tõenäosus, et sellised tehnoloogiad arenevad ning mõeldakse välja uusi ning paremaid lahendusi pettuste ära hoidmiseks või maandamiseks.

No comments:

Post a Comment