Thursday, March 5, 2020

Nädal 5 - Näe võrgus hea välja


    Lugedes Virginia Shea kirjutatud "10 käsku", mis on kirjutatud eelmise sajandi lõpus, on enamik neist aktuaalsed ka tänapäeval. Kui valida neist üks, mida ise kõige rohkem järgin, oleks see ilmselt käsk number 5 - näe võrgus hea välja. Selle käsuna mõistan seda, et inimese kohta võib paljugi arvata selle järgi, kuidas ja mida internetis kirjutab.
    "Kuidas kirjutab" all mõtlen, et kas õigekiri on korrektne. Kas lause algab suure tähega, kas kasutatakse kirjavahemärke, kas ei kasutata arusaamatuid lühendeid. Internetis tuntakse ennast kindlasti vabamana ka kirjapildi poolest ning ei pöörata palju tähelepanu õigekirjale. Mida aeg edasi, seda olulisemaks pean enda jaoks iga pool internetis õigesti ja hästi kirjutamist. Üritan seda joont hoida ka vabas suhtluses lähedaste ning tuttavatega. Tean inimesi, kes ei kasuta üldse suurtähti ega kirjavahemärke. Selle tõttu on kohati väga raske aru saada mida lausega mõeldakse, näiteks kui lause lõpus pole küsimärki või ei kasutata komasid. Ise korrektselt kirjutades ning lauseid moodustades saadakse minust paremini aru ning sellest on saanud minu jaoks hea harjumus.
    "Mida kirjutab" all mõtlen, et kas see, mida öelda tahan, omab mingit sisulist mõtet või kas üldse on vaja alati kirjutada. Pigem olen hoidnud joont, et jätan üldse kirjutamata, kui ma asjast midagi kindlalt ei tea või minu mõte ei oma sisulist tähendust. Olen veendunud, et internetis kellegagi vaielda ei ole mõtet. Seda võin teha ainult teatud kontekstis ning juhul kui olen kindel oma õigsuses ja tean, et vastas on inimene, kellega saab adekvaatselt asju arutada.
    Võrgus hea välja nägemine võiks olla kõigi jaoks, kes internetis oma mõtteid avaldavad ning postitavad, tähtsal kohal. Korrektselt, nii õigekirjaliselt kui sisuliselt, oma mõtteid väljendades võiks ära hoida palju arusaamatusi ning ka internetisõimu, jättes üldse ebavajaliku kirjutamata.

No comments:

Post a Comment